Yaghoub Yadali woont drie huizen verderop in Sampsonia Way. Hij komt
uit Iran. We zijn beiden uitgenodigd om een presentatie over City of
Asylum bij te wonen, thuis bij stichter en directeur Henry Reese. De
presentatie is bedoeld voor potentiële mecenassen. Een tiental mensen is
op komen dagen. Een dame, groot, iets te zwaar en helemaal in het
zwart, reageert verheugd wanneer ik haar vertel dat ik uit Antwerpen
afkomstig ben.
‘Daar ben ik wel eens doorheen gereden.’ Ik glimlach. Uiteraard is Brugge mooier.
Ik
voel mij met regelmaat slecht over mijn gebrek aan sociaal
engagement, dat ik niet kan verklaren en dat mij, sinds ik schrijf,
steeds meer dwars begint te zitten. Je zou zeggen dat daar makkelijk
iets aan te doen is. Wat minder over jezelf schrijven bijvoorbeeld, en
wat meer over andere mensen. Het is geen desinteresse. Het is meer de
angst een domme mening te formuleren – iets waar weinig mensen deze
dagen last van lijken te hebben – ik moet daar vanaf.
Alles wat je
als artiest in Iran maakt, moet langs het ministerie van cultuur, dat je
werkplan, script of wat dan ook preventief censureert. En als je het
eenmaal gemaakt hebt nóg een keer.
Yadali's roman Adaab-e Bi-Gharari
(The Rituals of Restlessness) was goedgekeurd voor publicatie en werd
een bescheiden bestseller. Drie jaar na verschijnen stond hij – na
klachten van lezers over een al te expliciet liefdesverhaal – alsnog
voor de rechter en werd veroordeeld tot 1 jaar gevangenisstraf. Dat
schijnt vaker te gebeuren: dat de Iraanse regering kunstenaars
veroordeelt voor werken die door die regering zelf zijn goedgekeurd.
Na
veertig dagen werd hij vrijgelaten onder internationale druk op
voorwaarde dat hij vier essays zou schrijven over onderwerpen die de
regering zou bepalen. Dat weigerde hij. Uiteindelijk kwam hij alsnog in
Pittsburgh terecht.
Ik zeg tegen Yaghoub dat elke schrijver kampt
met de wetenschap dat zijn werk gelezen zal worden, en dat ik probeer
die gedachte dagelijks te ontvluchten omdat ze een rem zet op mijn
schrijven, dat de schrijver die rekening houdt met de buitenwereld,
gedoemd is te stoppen met schrijven. Eigenlijk.
‘In Iran heb je drié
vormen van censuur. De regering. De lezers. En jezelf,’ zegt Yaghoub
Yadali op dezelfde zangerige toon als hij net een kort verhaal
voordroeg, en hij glimlacht dromerig terwijl hij van zijn glas rode wijn
nipt. Bijna alsof hij het mist.
24/10/2013
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment